Thursday, April 24, 2008

hometown me

ايڤوه

ipoh da best! kan3...haha~
btol x edora????
hek2...
da x de keje ne saje2 la explore pasal ipoh...haha
"Today, 'Ipoh' usually refers to the territory under administration of Ipoh City Hall or Dewan Bandaraya Ipoh, which includes the smaller towns adjacent to the city such as Chemor, Jelapang, Falim, Menglembu and Tanjung Rambutan. Historically, "Ipoh" referred to the Old Town and New Town areas divided by the Kinta River at its heart, from which the city grew. From the late 1980s Greentown, located beside the New Town, was transformed from old government quarters to an emerging and bustling administrative and commercial centre of Ipoh, often overshadowing both the Old Town and New Town."

hak3...nak lg bace la sendrik kat http://en.wikipedia.org/wiki/Ipoh,_Perak ok...(lebeh2 lg bg org bkn ipoh especially org grik....hek3)

tpkan, tgh bace2 tu nampak gamba ne la dora...tempat kite pegi maen aritu...haha.. syioknye kite maen aritu kan3...ade kite, atun, lyana hamka, hanim (kan name die hanim?? lupe plak name kwn atun tu..hehe), ain...


dah la time tu kite jek kat ctu...rase cam the lost world of us plak..haha..tp memang best kan3 time ne, naek gelongsor yg gelap tu, da la xnmpak ape pastu mase ngan ain tu dy bleh plak tecampak..haha.. aku yg kecut tengok dy tecampak tu~ time kat atas lagi tu ain bleh plak suh tanye kat bdak mrsm yg keje jage situ, 'btol x care kite duduk kat pelampung ne?'...hahah.. naseb la time tu da nak dekat pukul 6 nak tutup da tempat tu.. kalo x bleh naek lagi!

^_^


Wednesday, April 23, 2008

oh try this

try this! interesting...
so wat do u see huh???

national pillars

lepas bace blog alep abdul tu, dy ade tules pasal rukun negara... then tringat plak time interview jpa aritu, that day one of the panel tu tanye pasal rukun negara....tp in english~ hakss...


'what's the national pillars?'.. diz quest actually went to a chinese gurl (ntah name dy da x ingt la).. haa kami sume tengange jek...1st blank gak pillars tu ape..haha.. then nak translate bm-bi rukun negara tu lg la xreti... so sume jawab la rmai2 cm budak tadika...tp bkn sume betol pon, men hentam jek..ish3...
pastu panel tu bgtau ler jwpnnye(cam marah je kitorang x dpt jwb..hehe).. tp da x ingt da pe dy ckp ntah..sbb xdgr sgt sbnanye, jauh btol panel tu duduk dr kitorang...

ne la National Pillars negara kita in english

We, the citizens of Malaysia, pledge our united efforts to attain these ends guided by these principles;

Kepercayaan Kepada Tuhan (Belief in God)
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara (Loyalty to King and Country)
Keluhuran Perlembagaan (The Supremacy of the Constitution)
Kedaulatan Undang-undang (The Rule of Law)
Kesopanan dan Kesusilaan (Mutual Respect and Good Social Behaviour)

Tuesday, April 22, 2008

Happy Earth Day



So today buatlah sumthing yg bermanfaat kpd bumi ciptaan Allah SWT ni.
  • mcm tanam pokok ke, recycle ke, reuse ke..hahaha... GO GREEN~

  • For those yg ade astro tu tgk channel nat geog(553 kan??...haha xingt la)~ byk documentary bout earth arini~ =p
  • there's sumone kat Yahoo ckp bleh gk kite reduce the using of electricity and vehicles esok...hurmm....seems hard je neh~ hak2..ade ke sanggup nak pg keje jln kaki je sok kan~

or else kite banyakkan la ibadah lagi sbb Bumi ni pon da tua sgt2 da kan...
=)

Happy Eart Day.

Wednesday, April 16, 2008

Azabnya jika tidak mandi junub~

Assalamualaikum
Sedikit pedoman buat tatapan. Dalam sebuah riwayat menceritakan pada masa dahulu, ada seorang lelaki sangat alim lagi warak. Lelaki itu menceritakan tentang suatu kejadian ngeri yang dihadapi oleh seorang lelaki yang tinggal sekampung dengannya ketika menemui maut. Selepas dikapan dan disembahyangkan, jenazah lelaki itu pun dibawa ke tanah perkuburan untuk disempurnakan pengkebumiannya. Semasa jenazah itu sampai di tanah perkuburan, keadaan dan suasana di situ begitu sepi sekali. Manakala liang lahatnya sudah sedia menanti di depan untuk dikebumikan jenazahnya.Kemudian kaum kerabat dan sahabat handai lelaki berkenaan menurunkan keranda mayatnya perlahan-lahan ke dalam lianglahad tersebut. Sebaik sahaja merekahendak meletakkan jenazah itu, tiba-tiba mereka begitu terperanjat apabila terlihat seekor binatang yang sama bentuknya seperti kucing sudah berada di dalam kubur itu.Apabila melihat binatang berkenaan, para jemaah terperanjat dan tercengang. Inilah pertama kalinya seekor binatang berada di liang lahad, menunggu mayat dikebumikan. Beberapa orang dari kaum kerabat cubamenghalau binatang tersebut tapi hampa malah binatang itu terlalu bengis dan gerun, kukunya yang tajam mencakar-cakar batang kayu yang dijolok ke arahnya. Binatang itu tetap berdegil dan terus bertahan di dalam liang itu dengan mata yang memancar-mancar menampakkan kebengisan laksana harimau yangmemerhatikan mangsanya. Akhirnya kaum kerabat lelaki itumengambil keputusan untuk menggali satu liang lahad yang baru bagi mengelakkan jenazah disimpan bersama-sama binatang misteri itu. Setelah siap digali dan para jemaah pun mengangkat jenazah ke arah liang lahad dan cuba menurunkan keranda perlahan-lahan. Alangkah terkejutnya mereka apabila didapati binatang ganjil itu sudah pun berada di dalam lubang itu. Setelah gagal mengusir binatang itu buat kali keduanya, akhirnya kaum kerabat lelaki itu mengambil keputusan untuk mengkebumikan jasadnya dengan binatang tersebut. Sebaik saja tanah ditimbus separuh lianglahad, para jemaah terkejut bila satu bunyi yang menghairankan keluar dari kubur tersebut. Bunyi itu seakan-akan daging dan tulang jasad si mati itu dicakar dan dipatahkan oleh binatang buas, bunyinya amat menakutkan setiap yang berada di tanah perkuburan itu.Seorang alim lalu menemui isteri lelaki itu dan bertanya adakah ada perbuatan yang buruk pernah dilakukan oleh si mati semasa hayatnya. Isteri lelaki itu lalu memberitahu yang suaminya merupakan seorang lelaki yang baik budi pekertinya, tetapi sepanjang perkahwinan mereka, suaminya itu tidak pernah menyucikan dirinya dengan"mandi hadas" setiap kali selepas melakukan persetubuhan.

Dalam riwayat lain, orang yang tidak mandi hadas (Junub/besar) apabila dia mati, mereka ini akan diberikan pakaian hina dan terlaknat dari neraka. Mandi junub adalah satu mandi yang sangat dituntut dalam Islam. Walaupun sesetengah orang kitamemandangnya remeh tapi ketahuilah azabnya tak kurang pedih....

matrix matrix~

KEPUTUSAN PENEMPATAN CALON PROGRAM MATRIKULASI SATU TAHUN (PST) KPM

Makluman.
Anda membuat semakan menggunakan No Kad pengenalan ************
Tahniah! Anda telah ditawarkan ke Program Matrikulasi,Kementerian Pelajaran Malaysia.

Nama: NOR LIYANA
No Kad Pengenalan: ************

Program Pengajian : Pogram Satu Tahun
Kursus: M001-SAINS
Nama kolej: 55-KOLEJ MARA K.NERANG (KMKN) kedah!!! =p

Tarikh Mendaftar: 12 Mei 2008

hak3....xde pon dlm list choice mtk sini~ aduiii....huhu...

Saturday, April 12, 2008

warkah buat adam


hanini kasik ne...bwat renungan sumer~
^_^

Adam.....Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu. Sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.Wahai Adamku....Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok. Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu, sentiasa mau terpesong dari landasan, kerana aku buruan syaitan.Adam... Maha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannya dari kaummu di akhir zaman, itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusanNya. Jika bilangan kaummu mengatasai kaumku nescaya merahlah dunia kerana darah manusia, kacau-bilaulah suasana, Adam sama Adam bermusuhan kerana Hawa.Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya. Pun jika begitu maka tidak selaraslah undang-undang Allah yang mengharuskan Adam beristeri lebih dari satu tapi tidak lebih dari empat pada satu waktu.Adam...Bukan kerana ramainya isterimu yang membimbangkan aku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu yang merunsingkan aku. Tapi... aku risau, gundah dan gulana menyaksikan tingkahmu.Aku sejak dulu lagi sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi isterimu. Namun... Terasa berat pula untukku meyatakan isi perkara.Adam...Aku tahu bahawa dalam Al-Quran ada ayat yang menyatakan kaum lelaki adalah menguasai terhadap kaum wanita. Kau diberi amanah untuk mendidik aku, kau diberi tanggungjawab untuk menjaga aku, memerhati dan mengawasi aku agar sentiasa didalam redha Tuhanku dan Tuhanmu.Tapi Adam, nyata dan rata-rata apa yang sudah terjadi pada kaumku kini, aku dan kaumku telah ramai menderhakaimu. Ramai yang telah menyimpang dari jalan yang ditetapkan Asalnya Allah mengkehendaki aku tinggal tetap dirumah. Di jalan-jalan, di pasar-pasar, di bandar-bandar bukan tempatku. Jika terpaksa aku keluar dari rumah seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung kaki sampai hujung rambut.Tapi.. realitinya kini, Hawa telah lebih dari sepatutnya.Adam...Mengapa kau biarkan aku begini? Aku jadi ibu, aku jadi guru, itu sudah tentu katamu. Aku ibu dan guru kepada anak-anakmu. Tapi sekarang diwaktu yang sama, aku ke muka menguruskan hal negara, aku ke hutan memikul senjata. Padahal, kau duduk saja. Ada diantara kau yang menganggur tiada kerja. Kau perhatikan saja aku panjat tangga di pejabat bomba, kainku tinggi menyingsing peha mengamankan negara. Apakah kau sekarang tidak lagi seperti dulu? Apakah sudah hilang kasih sucimu terhadapku?Adam...Marahkah kau jika kukatakan andainya Hawa terpesong, maka Adam yang patut tanggung!Kenapa? Mengapa begitu ADAM? Ya! Ramai orang berkata jika anak jahat emak-bapak tak pandai didik, jika murid bodoh, guru yang tidak pandai mengajar! Adam kau selalu berkata, Hawa memang degil, tak mahu dengar kata, tak mudah makan nasihat, kepala batu, pada hematku yang dhaif iniAdam,Seharusnya kau tanya dirimu, apakah didikanmu terhadapku sama seperti didikan Nabi Muhammad SAW terhadap isteri-isterinya?Adakah Adam melayani Hawa sama seperti psikologi Muhammad terhadap mereka? Adakah akhlak Adam-Adam boleh dijadikan contoh terhadap kaum Hawa?Adam...Kau sebenarnya imam dan aku adalah makmummu, aku adalah pengikut- pengikutmu kerana kau adalah ketua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, lalailah aku. Kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu.Akalmu sembilan, nafsumu satu. Aku... akalku satu nafsuku beribu! Dari itu Adam.... pimpinlah tanganku, kerana aku sering lupa, lalai dan alpa, sering aku tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan kuncu-kuncunya.Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah Allah, perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari Tuhanmu agar menerangi hidupku. Tiuplah ruh jihad ke dalam dadaku agar aku menjadi mujahidah kekasih Allah.Adam...Andainya kau masih lalai dan alpa dengan karenahmu sendiri, masih segan mengikut langkah para sahabat, masih gentar mencegah mungkar, maka kita tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku yang akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah engkau pada dirimu sendiri dan pada Tuhanmu yang engkau agungkan itu...Maafkan aku sekali lagi Adam... seandainya warkah yang kulayangkan ini menimbulkan amarah di dadamu.... jauh sekali niatku untuk membuat kau keliru apatah lagi menjadi buntu.....Tetapi... Percayalah!!!.... bukan emas kucari... bukan berlian yg kupinta.... tetapi... hanyalah hati yang tulus ikhlas dirimu Adam...Dengarlahlah... keluhan hatiku buat dirimu.....ikhlas dari Hawa

Monday, April 7, 2008

Are yOu ready kids!!!! Spongeb0b Squarepants~

Name: SpongeBob SquarePants
Occupation: Fry cook at the Krusty Krab
The star of the show. He works at the Krusty Krab restaurant. SpongeBob enjoys jellyfishing at Jellyfish Fields with his best friend Patrick the Starfish. He's always happy.

Name: Sandy Cheeks
Occupation: Athlete?
Since she's a land creature who need a pressurized suit to live under the water. She plays a lot of extreme sports. Both her and Spongebob love Karate.

Name: Patrick Star
Occupation: Doing nothing
Patrick enjoys doing everything that Spongebob does. He is the dumbest creature under the sea. He is a great friend to SpongeBob.
Name: Squidward Tentacles
Occupation: Cashier at Krusty Krab Restaurant
He is a boring squid who's main hobby is playing his clarinet but he's terrible at it. He also spends a lot of time making art. He thinks Spongebob and Patrick are very annoying because they constantly pester him.


Name: Gary
Occupation: Super Genius/Pet
Gary is SpongeBob's pet sea snail who meows like a cat.. He may look dumb, but he might be smarter than the rest of Bikini Bottom. He keeps cool underpressure and has a solution for every problem.

Name: Eugene H. Krabs
Occupation: Owner of Krusty Krab Restaurant
He is the employer of Spongebob and Squidward. He is known for being extremely cheap but care alot about SpongeBob's welfare.

Name: Plankton
Occupation: Owner of Chum Bucket Restaurant
Nobody ever eats at the Chum Bucket Restaurant, so Plankton is trying to steal the Krabby Patty recipe from the Krabby Patty.



Name: Jellyfish
Occupation: Making jelly.
Jellyfish roam around in groups making jelly and stinging anything that gets in thier way. There are different kinds of jellyfish including normal, queen, king, albino, and prehistoric. Jellyfishing is a sport enjoyed by SpongeBob and Patrick.

SpongeBob SquarePants Theme Song lyrics

Captain:
Are you ready kids?
Kids:
Aye-aye Captain.
Captain:
I can't hear you...
Kids:
Aye-Aye Captain!!
Captain:
Oh! Who lives in a pineapple under the sea?
Kids:
SpongeBob SquarePants!
Captain:
Absorbent and yellow and porous is he!
Kids:
SpongeBob SquarePants!
Captain:
If nautical nonsense be something you wish...
Kids:
SpongeBob SquarePants!
Captain:
Then drop on the deck and flop like a fish!
Kids:
SpongeBob SquarePants!
Captain:
Ready?
EveryBody:
SpongeBob SquarePants! SpongeBob SquarePants! SpongeBob SquarePants!
Captain:
SpongeBob.... SquarePants! Haha.

Sunday, April 6, 2008

Mari2 kulaan~ hahahaa....


Sape rase dy banjar tp x pandai ckp sgt mcm saye meh la blaja...hahaha =)

Banjar - Melayu
1.Ambin - Beranda
2.Atang - Dapur kayu
3.Arai - Ketawa
4.Ancap - Cepat
5.Bemamai - Berleter
6.Baal - Lembab
7.Betakun - Bertanya
8.Beampik - Bertepuk
9.Cangkal - Tabah
10.Cuntan - Curi
11.Dudi - Kemudian
12.Gadur - Tempayan
13.Gisang - Gonyoh
14.Guring - Tidur
15.Gelinanan - Terlalu geli
16.Geringitan - Terlalu geram
17.Hiut - Sedut
18.Hirang - Hitam
19.Higga - Tepi
20.Habang - Merah
21.Handayang - Pelepah kelapa
22.Harat - Lawa
23.Ilat - Lidah
24.Ikup - Peluk
25.Ilan - Terjaga dari tidur
26.Ilah - Macam
27.Japai - Pegang
28.Jahai - hancur berderai
29.Julung - Beri
30.Juhut - Tarik
31.Jugut - Rambut yang panjang
32.Kulir - Malas
33.Kurup - Malap
34.Kumpa - Pam
35.Kustila - Betik
36.Kekuar - Galah buluh
37.Kaur - Rabun
38.Kuciak - Menjerit
39.Kina - Akan
40.Ladangan - Main pondok-pondok
41.Lawas - Sudah lama
42.Lonta - Jala
43.Lumbus - Tembus
44.Lincip - Tajam
45.Licak - Selut tanah berair
46.Longkang - Tingkap
47.Ludus - Jalan yang lendat dilalui
48.Muha - Muka
49.Maling - Pencuri
50.Marista - Menderita
51.Melacong - Melompat
52.Mahirip - Hampir sama / serupa
53.Meindap - Mengintai
54.Mehiwar - Harum semerbak
55.Ngaran - Nama
56.Pandiran - Ruangan bercakap
57.Pamalik - Sesuatu yang tak baik
58.Pasung - Ikat
59.Peruna - Lawa / cantik
60.Perudan - Penyagat kelapa
61.Rakai - Rosak
62.Rami - Seronok
63.Ranai - Duduk diam
64.Setumat - Sekejap
65.Singkai - Selak
66.Sambat - kata/mengatakan sesuatu
67.Tungkaran - Halaman rumah
68.Tambuk - Telur ayam yang busuk
69.Tambai - Diubati
70.Tiring / Niring - Lihat
71.Tuntung - Tamat / selesai
72.Tawing - dinding
73.Takuriheng - Tersenyum
74.Ungul - Bodoh
75.Ungah - Mengada-ngada
76.Wadai - Kuih
77.Upal - Sering dikatakan
78.Warik - Monyet
79.Waton - Bendul rumah
80.Wagas - Sihat
81.Waling - Ditakog semasa menebang pokok
82.Wahini - Sekarang ini
83.Wanik - Berani

hafal2!!! hehe...

5K dan cekgu Sohor


gamba ne of cos amek ari rabu kan3..
-dgn cekgu sohor kat depan bgnn kejuruteraan tu-
...tp gamba ne xde la psiko sgt dr gmba2 laen...haha~ slalunye are mesti mulut tengange jek...

Amazing facts~

  • Facetious and abstemious are the only words that contain all the vowels in the correct order.
  • "Almost" is the longest commonly used word in the English language with all the letters in alphabetical order.
  • "Dreamt" is the only English word that ends in the letters "mt".
  • "Four" is the only number whose number of letters in the name equals the number.
  • The lunula is the half-moon shaped pale area at the bottom of finger nails.
  • "One thousand" contains the letter A, but none of the words from one to nine hundred ninety-nine has an A.
  • 10% of human dry weight comes from bacteria
  • 11% of the world is left-handed.
  • 111, 111, 111 X 111, 111, 111 = 12, 345, 678, 987, 654, 321
  • "The sixth sick sheik's sixth sheep's sick" is said to be the toughest tongue twister in English.
  • "Stewardesses" is the longest word that can be typed with only the left hand.

Rajen tol orang2 yang dok korek kebenaran fakta2 neh sume kan...hahaha...

Wednesday, April 2, 2008

Betapa kasihnya ALLAH kepada Wanita


"Keistimewaan yang Tuhan berikan kepada wanita terlalu banyaknya".

"KasihnyaTuhan kepada wanita!"
Itulah kata-kata yang paling mudah digunakan untukmenggambarkan 'layanan' istimewa terhadap wanita dalam Islam. Sesungguhnya, tidak akan ada mana-mana ajaran, ideologi, isme atau agama lain yang dapat melayan wanita dengan sebegitu baik sepertimana Islam melayan wanitanya. Malah, kalau bergabung pun kesemua wanita yang cerdik pandai,berharta dan berkuasa di seluruh dunia ini untuk menambah hak dan pengiktirafan buat mereka, mereka pasti tidak akan mencapai taraf kemuliaan serta layanan baik yang Allah SWT tawarkan buat seorang wanita di dalam Islam.Namun, ramai wanita yang tidak memahami hal ini. Lantaran itu kebanyakan mereka tertipu oleh nafsu sendiri dan merasa terkongkong dengan amalan atau larangan tertentu yang digunakan ke atas wanita Islam seperti amalan menutup aurat, larangan bergaul bebas, poligami, larangan wanita menjadi pemimpin dan lain-lain lagi. Mereka cukup takut dan gerun dengan kesemua amalan atau larangan yang dianggap sangat menindas wanita. Walhal kalau dikaji setiap satu amalan atau larangan itu, mudah sahaja untuk melihat hikmah dan kebaikannya kepada kaum wanita itu sendiri.Lalu kita melihat apa yang diperjuangkan oleh pejuang-pejuang hak wanita ialah mereka kalau boleh tidak mahu sebarang sekatan dikenakan ke atasmereka. Tentulah ini tidak munasabah. Sedangkan manusia sendiri banyak membuat peraturan-peraturan serta larangan itu dan ini, atas alasan hendak menjaga keselamatan diri atau masyarakat awam.Contohnya, dalam soal lalu-lintas,terlalu banyak peraturan dan larangan yang manusia buat seperti jangan memandu melebihi had laju, tidak boleh letak kereta di garisan kuning, mesti berhenti apabila ada isyarat lampu merah, mesti hidupkan lampu selepas pukul 7 malam danberbagai-bagai lagi. Kalau dalam bidang sekecil ini pun perlu banyak peraturan dan larangan, sudah tentulah dalam bidang kehidupan lebih memerlukan lagi,dan lebih-lebih lagilah kalau skopnya itu jauh lebih luas iaitu untuk keselamatan dunia dan Akhirat. Allah sebenarnya sangat kasih dan memuliakan kaum wanita. Segala suruhan dan larangan yang Allah kenakan ke atas kaum wanita tidak lain dan tidak bukan ialah untuk memastikan keselamatan dirinya dan masyarakat dan sekali-kali bukan untuk menyusahkan mereka. Tetapi, atas hujah dan alasan apa dakwaan ini dibuat? Mari kita lihat satu persatu pengiktirafan yang diberikan oleh Tuhan kepada wanita, sama ada secara langsung atau pun tidak.i) Gelaran bagi `isteri' di dalam Al Quran Perkataan yang Allah SWT gunakan didalam Al Quran untuk menunjukkan suami atau isteri adalah perkataan yang sama,sedangkan dalam bahasa- bahasa lain,perkataan untuk suami dan perkataan untuk isteri menggunakan dua perkataan yang berbeza. Misalnya, dalam bahasa Inggeris, perkataan untuk suami ialah`husband' manakala perkataan untuk isteri ialah `wife'. Sementara dalam bahasa Perancis pula, perkataan untuk suami ialah `mari' manakala perkataan`femme' untuk isteri. Tetapi di dalam Al Quran, suami dan isteri tidak disebut dua perkataan yang berbeza `zaujuh' dan `zaujati'. Hanya satu perkataan yang digunakan untuk kedua-duanya iaitu `zaujuh' yang bermakna `pasangan'. Islam melihat suami dan isteri adalah pasangan, penutup dan juga pelindung buat yang lain. Mereka dilihat sebagai sepasang, bukan berasingan. Sudah tentulah ini bermaknayang kaum lelaki di dalam Islam tidak dianggap lebih mulia daripada kaum wanitanya. Apabila kita mengatakan sepasang kaca mata, sepasang stokin atau sepasang baju, tentulah kita menganggap mereka setara dan tidak dapat dipisahkan di antara satu sama lain. Dan sudah tentulah kita tidak menganggap yang stokin kanan lebih hebat daripada stokin kiri atau kaca mata kanan lebih baik daripada kaca mata kiri. Begitulah tamsilannya sepasang suami isteri di dalam Islam seperti yang tercatat di dalam Al Quran. Namun, gelaran zaujuh ini hanyadi berikan kepada isteri yang sama beriman. Bagi isteri yang tidak beriman,mereka tidak disebut zaujuh. Contohnya, isteri Nabi Lut dan isteri Nabi Nuh. Didalam Al Quran, mereka disebut 'imraah', kerana isteri sebegini tidak dianggap pelengkap, pelindung atau penutup kepada suaminya.

Pembelaan Rasulullah SAW Terhadap Wanita
Rasulullah SAW ada banyak menyatakan Hadis-Hadis yang menunjukkan betapa wanita itu dimuliakan di dalam Islam.
Antaranya:
a. "Syurga di bawah telapak kaki ibu."Apakah wanita tidak rasa mulia denganHadis ini? Mengapa Rasulullah SAWmemilih perkataan "di bawah telapak kaki" dan bukan "di dalam tangan" atau"di sisi" seorang ibu? Sudah tentu ini sangat menggambarkan mulianya seorang wanita di dalam Islam. Seorang yang faham tentu akan sangat memandang mulia,menghormati, membela serta berlumba-lumba untuk berkhidmat dan meng'hamba'kan diri kepada ibunya(dengan syarat segala yang dibuat itu tidak melanggar syariat). Tidakkah beruntung menjadi seorang ibu di dalam Islam? Dia tidak akan terbiar dan dipinggirkan, malah akan sentiasa dibela, dihormati dan dimuliakan oleh anak-anaknya.
b. "Orang yang paling baik dari antara kamu itu ialah yang paling baik kepada isi rumahnya, dan aku ini orang yang paling baik dari antara kamu kepada isi rumahku."
c. "Tidak akan memuliakan perempuan-perempuan melainkan orang yang mulia, dan tidak menghina akan perempuan-perempuan melainkan orang yang hina."(Hadis riwayat Ibnu `Asakir)
d. "Bergaullah kamu dengan isteri-isteri kamu dengan cara yang sopan. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak."
e. "Janganlah seorang mukmin lelakimembenci kepada seorang(isterinya yang) mukminah, kerana walaupun ada satu perangainya yang lelaki itu tidak suka, tetapi (tentu)ada lain perangainya yang disuka."(Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)
Demikianlah hak-hak istimewa seorang wanita yang diberi oleh Islam. Dalam satu masyarakat yang bertaqwa, kaum wanita tidak perlu bimbang yang mereka akan diperleceh, dipermain atau diperkotak-katikkan oleh kaum lelaki, sebaliknya mereka boleh yakin bahawa pihak lelaki akan sentiasa melindungi,menasihati, menegur dan membimbingmereka dengan ikhlas.

Bahagian Tubuh Wanita DianugerahkanNama yang Mulia
Dalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nana yang begitu mulia iaitu rahim. Perkataan ini diambil dari nama Allah, yang bermaksud `Maha Penyayang'. Sudah tentulah Allah tidak akanmemberikan nama yang semulia ini kepada sesuatu yang hina di sisi- Nya. Sudah tentu Allah akan memilih sesuatu yang mulia juga untuk dianugerahkan nama yangbegitu mulia. Tuhan tidak berikan nama yang semulia ini kepada bahagian tubuh lelaki tetapi Dia memberikannya kepada bahagian tubuh wanita. Rahim inilah yang merupakan penghubung kepada makhluk. Didalam rahimlah, wanita menjaga ciptaan Nya dan memberi makan kepada apa yang Dia ciptakan. Kaum wanita sepatutnya merasa sangat malu kepada Allah kerana memberi penghargaan yang begitu tinggi kepada mereka. Siapa boleh nafikan kepentingan rahim untuk kewujudan manusia? Anugerah rahim kepada wanita sebenarnya sudah cukup untuk membuktikan akan mulianya wanita di sisi Tuhan.

Diberi Pahala yang Berterusan
Wanita disebut `kurang dari sudut agama', tetapi ini bukan bermaksud yang wanita itu kurang dari sudut iman dan taqwanya. Mereka cuma kurang bersolat ketika datang haid dan nifas. Namun,oleh kerana di waktu-waktu lain mereka sentiasa bersolat, maka sepanjang waktu haid dan nifas itu, Allah tetap memberikan juga pahala solat sekiranya mereka dapat bersabar dengan keadaannya yang tidak selesa itu. Bayangkan seorang wanita yang baru melahirkan anak. Sudahlah digugurkan dosa-dosanya seperti seorang bayi yang baru lahir, diberikan pula pahala solat percuma sepanjang dia dalam keadaan nifas. Dan kalau dia sabar menyusu,memelihara dan melayan kerenah anaknya pula, makin banyaknya pahala yang Allah sediakan untuknya. Aduh! Maha Pemurahnya Allah kepada wanita. Maha Baiknya Allah kepada golongan yang sering dianggap lemah dan terpinggir ini! Tidak ada apa-apa lagi hak yang perlu diperjuangkan oleh seorang wanita mukminah. Yang Allah tawarkan itu pun sudah terlampau banyaknya.

Rase rindunye kat sekolah...~
nah this is 5kejora of 2007!!!

-dak laki dari kiri: shahril, shahrul, amar, fair, aril, jawa, arepshah, abang, are, osem, sam, piso, afiq, tut, apai, put, nazz, najib, alif, mokujin(yg duduk)....
-girls dr kiri: fareha, tqah, zana, nana, tmah, nad, fath, naie, asyu, mar....

pic was taken kat overseas tu!!! haha actually 'overgate' je.. depan pagar sekolah~ =)
keindahan seratas mmg tiada tandingan nye...depan pagar pon cantik kan...hek3
so may our frenship will long lasting 4ever keyh~

Budaya April Fool's

Budaya April fool's ne slalu kite dengar kan...msyrkt Islam kte kat Malaysia ne pon slalu ikut...tp kite tengok dulu ape sbnyer budaya april fool's neh dan kenape kite x patut ikut... this i got from my friendster' bulletin board...

Here is the story behind the April Fool's...
April Fool's Day ini adalah mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian. Penduduk-penduduk Islam diSepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol. Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahwa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan. Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.Keesokan harinya (1April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan menuju ke perlabuhan. Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk- penduduk Islam ini. Mereka juga tidak sempat untukmenaiki kapal kerana semuanya dibakar.Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil.Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian. Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.

Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.
Petikan drpd Risalah Fikrah Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu .....
-Rawahuttirmizi Illal Liqaq-

Tuesday, April 1, 2008

Untuk yang bakal intvew jpa neh ade information dr yang dah pegi arini....

  1. die byk tanye pasal malaysia
  2. ade gak pasal wawasan 2020 (huhu...)
  3. dan care mcm mane anda nak berbakti pada kerajaan

-so jadilah rakyat yang berjiwa patriotik~ haha..

and Best of luck kat ain+ayu+nini+alepT+tqah senan+ rmai lg yg dpt tu!!!

smoga pintu rezki yg Allah berikan akan terbuka luas...amiin...

besday edora la~

epi besday edora...hehe
nti besday aku ko kne tarok kat blog ko gak tau... =)

hehe~

Assalamualaikum warahmatullah...
skarang banyak org ade blog ek... sarina pon ade~ mane aci neh! hek3..