Thursday, October 11, 2012

A Story to Tell

It's been sooooooooo long! 

I have had a very good time resting from this space, but now I'm back. Anyway, I'm not gonna write anything, excepts these few words you are reading. Instead I'll just share a story I wrote on my Fb status. 
Re-posting!



" Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. " 
Al-Baqarah:153

Thursday, August 2, 2012

Murtabak

Resepi Murtabak buka puasa kat rumah Kak Tie haritu :) - dedicated to Wani

Kulit murtabak
Boleh tengok resepi kat sini, sebab kita pon google je hehe

- ikut saja resepi tu, insyAllah jadi la kot, kita haritu pon x pandai nak uli bagi nipis, mesti dia terkoyak-koyak.

Inti
Sausage (Aussie sausages - bukan frankfurter)
Bawang besar
Bawang putih
Rempah kari
Serbuk cili
Telur (kuantiti depends)
Maggi (optional)

- kita buang dulu kulit sausages tu, then mashed bagi hancur.
- tumis bawang besar dan bawang putih, then masukkan minced meat tadi.
- masukkan rempah kari dan serbuk cili accordingly, to your preferences dan boleh jugak nak tambah apa-apa perisa sesuka hati.
- telur tu nanti in a seperate bowl campurkan dengan diced bawang besar dan campur la dengan meat yang dah masak tadi tu (dan maggi kalau ada)

*******

Selingan: Kita sudah hampir kepada pertengahan bulan Ramadhan tahun ini, bulan penuh barakah. Seharusnya pesta ibadah ini semakin berada pada kemuncaknya. Bonus pahala yang Allah berikan ini tiada sedikit pun yang merugikan kita. Oleh itu, kita lihatlah semula, adakah Ramadhan kita diisi sebaiknya, atau sebaliknya? 

Tepuk dada, tanya iman.

Saturday, June 9, 2012

A better me


I can be so evil if I want to.
Hurting someone's feeling without her realising and hiding under thousands of excuses.

But, I chose not to.
Thanks to tarbiyah. I learned so much. I can now control my anger, put them in a box, and throw it away. Freeing my mind from such not-so-good intentions.

Alhamdulillah, Thanks to Allah.


Monday, April 30, 2012

Sunday, April 1, 2012

To my dearest April friends


Actually I was a bit confused as to when should I wish a Happy Birthday to both of you, since the fact that the three of us are in different time zones :)

So here it goes,
A very happy birthday to you girls!



Semoga umur yang telah lalu tak tersia begitu sahaja, dan semoga umur yang bakal datang diberkati Allah dan datang dapat menambah saham akhirat. 
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah. (12) Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh. (13) Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (14) Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati. (15) Kemudian sesungguhnya kamu akan dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat. (16) - Surah Al-Mu'minun

^_^

Saturday, March 31, 2012

Menahan marah dan memaafkan



" Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa (133) Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik (134) " Surah Al-E-Imran


Thursday, March 29, 2012

Global March to Jerusalem 30/03/2012

Show our solidarity! 

Even we are not able to be there to physically attend the march, we can still be part of them by coming to these events. Don't miss this!

Visit Here to learn more about this event. 





Tuesday, March 27, 2012

Vandalisme


I was doing my assignment and suddenly I got an idea to vandalise my own stuffs. 
Here is one of them. 


Monday, March 19, 2012

Officially a Superwoman!

Survived the 3-hour Construction and Fire Engineering class, with 121 slides of constructability and fire mechanism, and 5 fire videos in the not-functioning-air-conditioning lecture theatre. 

Officially a superwoman!





Thursday, March 8, 2012

History by Year




Dalam jadual hidup kita, cuba lihat berapa banyak yang kita luangkan untuk bekalan di akhirat? 
Hidup 103 tahun pun tiada guna, kalau kita leka dengan dunia. Jom reflect sejarah hidup kita!


Tuesday, February 28, 2012

Itu ini begitu begini

Kau membisik, Kau memanggil,
Cuba mengheretku ke ruang fantasi,
Bicaramu menggoda, Semua bagai indah,
Hanya madah sia-sia, Racun berbisa..

* Itu ini begitu begini, Beza persepsi di sana-sini,
  Cara dia dan cara mereka, Masing-masing punya citarasa,
  Itu ini begitu begini, Gosip sensasi di sana-sini,
  Kisah dia cerita mereka, Tak peduli benar atau dusta..

Aku merenung ke luar tingkap
Memikirkan masa aku yang kian singkat
Merancang usaha aku yang perlu ditingkat

Terkenang masa lalu yang lebih ringkas.
Pesanan ringkas di alat komunikasi,
Bisik belakang lagi gosip sensasi
Dulu geli hati pernah ku minati
Yang dahulu manis kini aku rasa basi,
Bila diumpankan secebis umpatan,
Yang lebih penting lebih senang dilupakan,
Yang gangsa digilap kita sangka emas,
Kaca dikejar yang berlian lekas terlepas
Nasi yang dikendong senang tercicir
Bila sibuk mengejar madu mengalir dari bibir
Yang dijual murah untuk beli sepah,
Hingga tubuh kebulur, dan rohani resah

*

Satu masa dulu kita dua sejoli,
di antara hobi, bercerita di kedai kopi
Hingga pukul 2 3 4 5 pagi,
Malam tua tapi kita masih muda lagi
Gerak pantas mulut manis bila ada gadis,
Macam baju tukar laju biar mereka menangis,
Tak heran ada yang lain lain,
Kita saing bukan sukan hanya main main,
Bukan tempat aku untuk mencemuh mencaci,
Tapi aku bukan, lelaki itu lagi,
Kau ada hidup kau aku punya hal sendiri,
Lihat aku punya masjid indah yang terdiri,
Jauh sekali tempat aku mengadili
Tapi aku harap kau pandai membawa diri,
Kalau jumpa diluar pasti bertegur sapa,
Jemput ke rumah aku kalau ada masa,

Helah dan dusta punca sengketa,
Menghancurkan segala,
Bawa sengsara dan airmata..

**

Itu Ini Begitu Begini –Mirwana & Altimet

Monday, January 23, 2012

Reflect ourselves

That which is on earth We have made but as a glittering show for the earth, in order that We may test them, as to which of them are the best in conduct. [Al-Kahf: 7]




I think it's not too late to wish everybody a Happy New Year of 2012. So look back at those past years, and try to be a better person :) 

All the best!

Monday, January 2, 2012