Sunday, August 15, 2010

Diari Ramadhan: 6 - Budak bandar




" Ada ular ke?"
"Tak de....."
"Ada ikan jaws ke?"
"Tak de....."
"Ada buaya ke?"
"Tak de....."
"Cepatlahhh budak bandar!.."
That term!
'budak bandar'
Dulu-dulu masa kecik saya pernah guna term ni bila described cucu jiran kami yang datang dari KL.
Waktu tu macam nak kutuk lah yang budak KL ni sombong tak macam budak Ipoh (modal bersembang dengan geng sepermainan setaman), tapi hakikatnya saya pon pernah tinggal di KL selepas berpindah dari Taiping, dari umur 2 tahun sampailah ke darjah 3, sebelum pindah ke Ipoh. (panjang jugak salah silah perpindahan ni bila ditulis)
Kesimpulannya, budak Taiping ke, KL ke, Ipoh ke, semua sama saja kan...
p/s: Walaupun masih di awal Ramadhan, perasaan nak pulang beraya di kampung tu memang membuak-buak (sebab tak dapat balik raya) lagi-lagi bila tengok iklan-iklan raya di TV, eh salah, di Youtube tu >_<

Related post



6 comments:

kenzo said...

oh Taiping.. ;)

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

ye Taiping.. ;)

.::annemishi::. said...

owh.. aku dah rasa nak balik kampung sbelum posa g. T.T

budak bandaq/budak pekan ngn budak kampung ada beza woh...

haha.

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

anneh: aku pon nak balik kampung T_T

generally memang lah ada beza anneh, tapi hakikatnya kita semua manusia ;P

hehe.

Un Phat Lee said...

wah.nice video.gelak2 ak tengok part awl2 tuh.huhu

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

pali: ko cakap macam la aku yang buat video tu. haha. tapi tu la, selamat beraya di perantauan la untuk kita kan, tak dapat nak balik kampung. huhu.